Berzikir dengan lafaz tasbih ertinya kita mensucikan Allah daripada segala sifat-sifat yang tidak layak bagiNya Jalla jalaaluh, juga mensucikan Allah daripada segala i'tiqad sesat yang dipegangi oleh kaum-kaum yang sesat. Itulah antara hakikat tasbih yang kita fahami.
Apabila kita menambah ucapan tasbih kita dengan ungkapan "و بحمده", maka kita menentukan pujian atau sanjungan kita yang berupa tasbih dan taqdis itu dengan pujian Allah sendiri bagi Zatnya yang Maha Suci. Maka jadilah nisbah pujian itu kepada Allah, hal ini apabila berlaku tentulah nilaian tasbih tersebut menjadi tidak dapat dihingga-hinggakan dan berkekalan selama-lamanya. Ini adalah kerana Allah bersifat dengan Qidam dan Baqa, maka jadilah ungkapan "و بحمده" itu "dengan kepujianNya" yakni dengan pujianNya yang tiada permulaan dan tiada kesudahan baginya. Allahu .. Allah, berapa besar ganjaran yang dengan gandaan tersebut, hanya Allah sahaja yang mengetahuinya.
Maka tidak hairanlah kenapa para ulama memandang penting dan utama untuk menjadikan kalimah tersebut dalam bacaan routine mereka. Bahkan Imam al-Bukhari rahimahUllah mengakhiri Jami`ush Shohihnya dengan hadits berikut:-
"Dua kalimat yang disukai ar-Rahman, ringan diucapkan oleh lisan, berat pahalanya pada neraca, iaitu kalimah " سبحان الله و بحمده، سبحان الله العظيم ".
Juga diceritakan oleh al-Quthub al-Habib Hasan bin 'Abdullah al-Haddad rahimahUllah bahawa sepanjang tempoh 40 hari sebelum wafatnya Imam al-Haddad rahimahUllah, beliau banyak berzikir dengan dua kalimah tasbih tersebut. Pasti pilihan Imam al-Haddad untuk memperbanyakkan hari-hari akhirnya di muka bumi yang fana ini dengan ucapan tersebut punya rahsia yang tertentu. Sesungguhnya, dua lafaz tasbih tersebut merupakan suatu lafaz zikir yang jami` menghimpunkan ganjaran dan balasan yang tidak terkira-kira. Habib Ahmad Masyhur bin Thaha al-Haddad rahimahUllah menulis dalam karya beliau "Miftaahul Jannah" pada halaman 146 penjelasan berikut:-
"Dan kubentangkan kepada pembaca karanganku ini akan satu faedah yang telah aku perolehi daripada sebahagian awliya` mengenai ucapan zikir "سبحان الله و بحمده ". Beliau menyatakan seperti berikut: "Sesungguhnya penghayatan kepada makna " و بحمده " memasukkan orang yang berzikir dengannya ke lapangan ma'rifah yang luas, yang dengannya diketahui akan rahsia penggandaan dan pertambahan amalan-amalan dan keberkatannya. Yang sedemikian itu adalah kerana dhomir (gantinama) pada kalimah " و بحمده " kembali kepada Allah jalla wa 'ala.
Maka apabila engkau melafazkan " سبحان الله و بحمده ", yang engkau maksudkan ialah "Aku mensucikanNya dengan pujianNya (yakni aku memuji Allah dengan pujian Allah bagi diriNya)", dan adalah pujianNya bagi DiriNya itu qadim (tiada permulaan) kerana Allah bersifat dengan Qidam dan kekal abadi dengan keabadianNya (yakni berkekalan selama-lamanya kerana Allah bersifat kekal abadi tiada kesudahan). Ini menjadikan ucapan tersebut tiada dapat dihinggakan bilangannya (bersifat "infinity") dan tiada dibatasi sebarang had batasan. Maka dengan ucapan tersebut, engkau memuji Allah dengan pujianNya sendiri bagi diriNya (yakni puji Qadim bagi Qadim) dan bukannya engkau memujinya dengan pujian engkau sendiri.
Maka lazimilah akan ucapan tasbih dengan mendatangkan lafaz "و بحمده" kerana dengan tambahan yang sedikit itu boleh mendatangkan ganjaran yang berterusan tiada terkira-kira, dengan syarat kabul di sisi Tuhan yang Maha Suci.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan