Halaman

9.11.09

SIRI KULIAH 8/11/09

TAFSIR NUR IHSAN

SURAH AL-BAQARAH:74


Kemudian sesudah itu hati kamu menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Padahal di antara batu-batu itu ada yang terpancar dan mengalir air sungai daripadanya dan ada pula di antaranya yang pecah-pecah terbelah lalu keluar mata air daripadanya dan ada juga diantaranya yang jatuh ke bawah kerana takut kepada Allah sedang Allah tidak sekali-kali lalai daripada apa yang kamu kerjakan.

Banyak nikmat-nikmat yang Allah telah beri kepada Bani Israil seperti makanan Manna Wa Salwa, diselamatkan daripada Firaun, keluar air dari celahan batu dan sebagainya, namun mereka tetap ingkar kepada Allah SWT dan juga ingkar kepada Nabi Musa AS. Kerana hati mereka telah pun keras..... keras seperti batu atau lebih keras lagi....

Ini yang kita selaku umat Muhammad perlu muhasabah... adakah hati kita juga keras untuk mematuhi perintah Allah SWT, payah untuk mentaati arahan agama, berdolak dalik untuk melaksanakan hukum Islam dan menjauhi tegahan serta larangan agama.

Ingat, kalau Allah SWT mampu menghukum Bani Israil umat Nabi Musa AS pastinya Allah yang sama mampu untuk menghukum kita umat Muhammmad SAW disebabkan kita "keras hati" bagi melakukan, mengerjakan dan melaksanakan hukum-hukum yang terdapat dalam Al-Quran.

Marilah kita mohon, kita pinta, kita berdoa agar hidayah Allah dilimpahkan kepada kita semua...... dan hiduplah kita dengan hidayah..... HIDAYAH KOMPAS KEHIDUPAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan