Halaman

23.11.09

HAJI: HUTANG ATAU TUNAI


KHUTBAH JUMAAT - 20/11/2009


Ustaz menyampaikan khutbah di Masjid Haji Omar, Mukim Bechah Semak.




Ikwani Muslimin,


Salah satu daripada rukun islam yang perlu di yakini dan perlu dilaksanakan bagi setiap orang mukmin ialah menunaikan fardu haji ke tanah suci Makkah al Mukarramah.


Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadah haji dengan mengunjungi Baitul Allah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya... (Al-Imran:97)


Kalimah sesiapa yang mampu merangkumi antaranya kesihatan dan kewangan.


Orang yang mampu ketanah suci Mekah dengan wang tunai yang mencukupi adalah yang paling afdhal, namun dalam suasana ekonomi yang tidak menentu ini tentulah ada kesan positif kepada mereka yang bercita-cita ingin menunaikan haji ketika di usia muda.


Dengan demikian kepada mereka yang sangat teringin bagi menunaikan ibadah haji tidaklah menjadi kesalahan untuk berikhtiar mendapatkan dahulu sumber kewangan dari institusi-institusi yang dijamin kerajaan serta mengikut lunas-lunas islam.


Muzakarah Fatwa kali ke 69 mengsahkan keharusan menunaikan ibadah haji (yang wajib) dan umrah.


Walau pun begitu hutang yang dibuat dengan institusi kewangan wajiblah di bayar setelah pulang dari Tanah Suci.


Kepada yang tidak berkemampuan dari segenap segi, maka kewajipan menunaikan haji dikalangan mereka telah gugur dan mereka tidak boleh mengambil hutang dari institusi kewangan untuk menunaikan haji.


Kalaulah kita berhutang demi untuk melancong ke tempat-tempat lain, adalah terlebih baik jika kita berhutang untuk menunaikan ibadah haji.


Kalau kita berhutang untuk membeli barangan kemewahan, keperluan mengerjakan haji jauh lebih mulia untuk mendekatkan diri kepada Allah dari soal kemewahan itu.


Renung-renung kan lah.........kepada yang belum menunaikan haji (wajib).


1 ulasan:

  1. salam rindu kpd ustaz..

    jemput ustaz ke http://al-falahiah.com

    Mungkin ada yang boleh ustaz kongsi dengan komuniti falahiah.

    Syukran.
    ex-falah 06

    BalasPadam